Rc-lennokki lentää oikeastaan melkein samanlailla kuin iso lentokone. Siivet lennättävät lennokkia ilmassa. Peräsimet hoitavat ohjaamisen ja pitävät koneen vakaana. Rc-lennokkeja on hyvin monenlaisia. Lennokissa voi olla sähkö- tai polttomoottori, mutta joissakin ei ole moottoria liitettynä vaan koneet liitävät ilman avulla. Yleensä ottaen lennokki voi painaa 2 kilon molemmin puolin ja siipien kärkiväli on metristä kahteen. Moottorittoman liidokin kärkiväli voi olla enemmän kuin kolme metriä.
Keveiksi rakennetut lennokit lentävät jopa hijaisella parinkympin nopeuksilla. Sen sijaan polttomoottorikäyttöisen lennokin vauhti voi olla jopa enemmän kuin 150 km/h.
Lennokit on rakennettu yleisesti kevyestä balsapuusta, mutta styroxi on myös käytössä varsinkin siivissä. Runko on mahdollista tehdä myös kevyestä muovivalmisteesta. Kalliissa huippuluokan koneissa on vahvikkeena lasikuidun ohella myös hiilikuitua.Käytössä on myös kevlaria. Yleensä lennokki päällystetään ohuella ja kivan värisellä muovikalvolla, mutta ohut paperi ja myös silkki on käytössä.
Lennokkeja on kaupan ARF -tyyppeinä. Melkein valmiina ne tarvitsevat ainoastaan kevyen kasauksen. Tarjolla on myös rakennussarjoja, jossa on valmiit osat ja joka sisältää kaiken muun tarvittavan. Rakennussarjasta kasaaminen vie oman aikansa, mutta silloin saa itserakennetun koneen. Lennokki on myös mahdollista valmistaa piirustuksista itse tai sitten koneen voi myös tehdä suunnitelmineen alusta asti joka on mielenkiintoinen projekti.
Voimanlähteenä moottorikäyttöisissä lennokeissa käytetään moottoria joka toimii sähköllä tai polttoaineella. Sähkömoottori saa voimansa lennokissa olevasta akusta, joka sisältää 6-36 kappaletta 1.2 voltin akkukennoja.
Moottoria ohjaa sähköinen nopeudensäädin. Ennen sähkömoottoreita käytettiin ainoastaan apumoottoreina liidokeissa, mutta nykyään sähkömoottoreita on kaikentyyppisissä lennokeissa. Hiilettömissä sähkömoottoreissa on voimaa noin neljä kW.
Liidokeiden polttomoottorit ovat kaksitahtisia tai nelitahtisia pieniä moottoreita, joiden polttoaineena on metanolia sekoitettuna voiteluöljyyn.
Metanoli aloittaa palamisen moottorissa hehkutulpan vaikutuksesta joten sytytystulppaa ei tarvita. Moottori on simppeli ja kevyehkö koska sytytyslaitteistoa ei tarvita. Polttomoottorit ovat yleisesti iskutilavuudeltaan alle 15 cm³. Voimaa löytyy alle 3 hv ja kierroksia alle 20000 r/min.
Rc-lennokkia ohjataan rc-ohjaimella maasta kaukokäyttönä. Radiolaitteista on käytetössä lyhenne RC .Vastaanotin joka siis on lennokissa ottaa rc-ohjaimen käskyt vastaan. Rc-laitteiden kantomatka on yleisesti jopa satoja metrejä. Lennätysetäisyyttä rajoittaa lennokin näkyvyys, ei signaalin kantomatka.
Rc-lähettimessä on tavallisesti pari ohjainta, joita kääntämällä lennokin ohjainsiivekkeet säätyvät tai lennokin nopeutta saadaan muutettua. Rc-lennokissa on sähköservot, joiden vivustot liikkuvat rc-ohjaimen ohjaimia kääntämällä. Servojen akselit on liitetty peräsimiin ja ohjainsiivekkeisiin.
Rc-laitteissa on mahdollista käyttää erilaisia taajuuksia jotta muut ohjaajat voivat lennättää lennokkiaan samaan aikaan häiritsemättä muiden lennättämistä.
Moottorikäyttöinen rc-lennokki kiihdyttää maasta oikeiden lentokoneiden tapaan. Kädellä heittämällä voi lähettää pienempiä lennokkeja. Ilman moottoria olevat liidokit saatetaan lentoon siimalla vperässä vetämällä tai vetämällä vinssillä.
Polttoainetankit ovat polttomoottorikoneissa alle puolen litran vetoisia, millä voi lentää 10-20 minuuttia. Ilman moottoria oleva liidokki lentää alle 10 min. Sähkömoottorilennokkien akut yltävät vajaan kymmenen minuutin lentoon.