Mitkä asiat sitten voivat vaikuttaa sähkömoottorisen RC-auton nopeuteen? Auton moottorin magneetit, laakerointi, käämitys ja käytetty akku. Yleisin tapa virittää RC-autoa ovat kaksi jälkimmäistä.
Akkuja on paljon erilaisia ja päivittäessäsi autosi korkeammalla jännitteellä varustetulla akulla, tulee autoon helposti lisätehoa. Uutta akkua miettiessä kannattaa varmistaa akun sopivuus käyttämääsi autoon. Käämityksessä pitää muistaa ettei iso käämikierrosmäärä nosta moottorin tehoa. Se kasvattaa moottorin vääntöä.
Ohuella käämilangalla käämityn moottorin etuna on kiihtyvyys. Paksulla käämilangalla käämitty moottori on parempi suurilla kierroksilla, koska paksun käämilangan ansiosta voidaan käyttää suurempaa virtaa.
Rinnakkaisten käämilankojen määrän kasvattamisella päästään myös samaan päämäärään. Käämilankojen paksuutta ei kuitenkaan pysty säätään koska kaupasta ostamasi auto on varustettu paksuudeltaan standardisoidulla käämilangalla. Ainoa vaihtoehto on siis käämilankojen määrän kasvattaminen.
Sähkömoottorilla varustetun RC-auton ennakon säätö on yleinen viritys. Ennakon säätö on helpoin tapa saada RC-autosta lisää tehoa. Käytännössä ennakkoja säädettäessä pitää huomioida, että moottori ja säädin eivät mene vääristä säädöistä rikki. Väärillä säädöillä ajaminen aiheuttaa sen että moottorin elinikä lyhenee huomattavasti.
RC-auton moottori ei ole hyväksi lyhyiet välitykset ja suuret ennakot. Pitää muistaa, että ennakon säätäminen tarkoittaa myös välitysten vaihtamista.
Lämpömittari on hyvä ennakkoja säädettäessä. Jos moottorin lämpötila on yli 90 asteen lämpötilassa moottori vaurioutuu todennäköisesti. Ennakkoa kannattaa säätää varovasti ja samalla säätää välityksiä. Ennakoiden säätämisen järjestys on että ensin säädetään mekaanista, sitten säätimen ja viimeiseksi dynaamista ennakkoa.